Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego
A+ A-
Sonda
kalendarium imprez
Która z poniższych atrakcji turystycznych jest (najdok)ładniej zrewitalizowana? (Można zaznaczyć maksymalnie 3 pola)

Groty Nagórzyckie

TRZYNASTA WYCIECZKA Z KOLORAMI POLSKI ZAWIODŁA NAS DO KROŚNIEWIC

dodano: 07.08.2019
drukujpoleć znajomemu

Ale po drodze spotkała nas moc atrakcji w Kutnie. Zachęcamy do przeczytania relacji z tej niezwykłej wyprawy.

Po dotarciu do Kutna zaopiekował się nami osobiście kierownik biura sportu i turystyki Paweł Szczepanik, który oprowadził nas po najważniejszych atrakcjach położonych blisko centrum miasta, ale nie tylko. Pierwszym punktem było Archiwum Państwowe w Płocku Oddział w Kutnie, gdzie dużo dowiedzieliśmy się o historii miasta. Obejrzeliśmy sporo przechowywanych tam archiwaliów: stare paszporty i dowody osobiste, plakaty, fotografie i inne cenne dokumenty, w tym testament Rajmunda Rembielińskiego – właściciela Krośniewic.

Obeszliśmy Plac Piłsudskiego, zobaczyliśmy budynek ratusza i przyległy do niego (obecnie restaurowany) Pałac Saski – dawniej zajazd, w którym zatrzymywał się kilkukrotnie w czasie podróży z Drezna do Warszawy król Polski August III Wettin. Pałac jest częścią Muzeum Regionalnego w Kutnie. Na placu stoi też pomnik Józefa Piłsudskiego – jedyny w Polsce pomnik sugerujący, że marszałek był mańkutem. Parę kroków dalej znajduje się pomnik-ławeczka zasłużonego dla Kutna działacza społecznego dra Antoniego Troczewskiego, a tuż za odrestaurowanym pałacykiem, w którym mieszkał, w Parku Traugutta czekała nas niespodzianka! Odbywał się tam  bowiem Festyn Saski, więc część z nas obfotografowała się z postaciami odgrywającymi swe role w XVIII-wiecznych strojach z epoki saskiej. Obejrzeliśmy też fragmenty odgrywanych w przestrzeni parku spektakli i koncertu granego na dawnych instrumentach. Obejrzeliśmy jeszcze imponujący neogotycki Kościół św. Wawrzyńca wraz z wnętrzem i udaliśmy się w inną (sportową) część Kutna.

Częścią naszej niedzielnej wycieczki była wizyta w Centrum Treningowym Małej Ligi Bejsbolu im. Edwarda Piszka. Ten związany z Kutnem filantrop wraz ze słynnym bejsbolistą o polskich korzeniach Stanleyem Musiałem dołożyli wielu starań i środków do powstania tego obiektu – dziś obaj są honorowymi mieszkańcami Kutna. W świetnie wyposażonym ośrodku (trzy boiska) młodzi adepci tego egzotycznego dla nas sportu mają idealne warunki do treningu. Taki właśnie trening mogliśmy oglądać i próbowaliśmy  pojąć zasady gry w baseball, mimo jednak szczerych  chęci Paweł Szczepanik nie zdołał chyba w tak krótkim czasie rozjaśnić nam w głowach. Inna sprawa, że młodych zawodników było zbyt mało, by rozegrać pokazowy mecz – wtedy byłoby łatwiej. Ale za to kilkoro z nas mogło spróbować swych sił i trafić pałką w bejsbolową piłkę – sądząc po tych próbach niektórzy mogliby zaliczyć klasyczny home-run.

Końcowym etapem naszej wycieczki były Krośniewice, a w nich pierwszym celem zwiedzania było oczywiście niesamowite Muzeum Jerzego Dunin-Borkowskiego. W mieszczących się na piętrze salach odnaleźliśmy kolekcję obrazów i szkiców takich artystów jak Marcello Bacciarelli, Leon Wyczółkowski, Stanisław Wyspiański, Jan Skotnicki czy Olga Boznańska. Na parterze zaś podziwialiśmy cały ogrom kolekcjonerskich zbiorów Jerzego-Dunin Borkowskiego zwanego Hetmanem Kolekcjonerów Polskich. Imponujące kolekcje m.in. starych zegarów, naczyń stołowych, pamiątek po słynnych Polakach, wyrobów rzemiosła artystycznego, orderów, militariów i starodruków robią wrażenie.

W Krośniewicach zajrzeliśmy także do zespołu parkowo-pałacowego, w którym niegdyś mieszkał wraz z rodziną właściciel miasta, działacz polityczny i żołnierz Księstwa Polskiego oraz Kongresówki, Rajmund Rembieliński. Przespacerowaliśmy się po zdewastowanym parku, aby zobaczyć (także zdewastowany) pomnik księcia Józefa Poniatowskiego – dodajmy pierwszy w Polsce (rok 1814). Dalej, na północnym krańcu Krośniewic znajduje się tzw. „Andersówka” – dom w którym urodził się gen. Władysław Anders. Dziś znajduje się w niej świetlica osiedlowa oraz Gminne Centrum Kultury Sportu i Rekreacji będące jednocześnie izbą pamięci bohatera spod Monte Cassino. I stamtąd dopiero wróciliśmy do centrum, by w Kościele Wniebowzięcia NMP wziąć udział w muzycznej uczcie.

W niedzielę w Kościele wniebowstąpienia NMP w Krośniewicach odbył się koncert muzyki klasycznej Muzyczny Salon Rajmunda Rembielińskiego. Usłyszeliśmy utwory Chopina, Schumanna, Mendelssohna-Bartholdy’ego czy Ryszarda Straussa w wykonaniu młodych, znakomitych muzyków. Na fortepianie brawurowo zagrała Aleksandra Świgut – laureatka wielu konkursów m.in. zeszłorocznego chopinowskiego na instrumentach historycznych, a towarzyszył jej wiolonczelista Marcel Markowski – solista i lider wiolonczel orkiestry Sinfonia Varsovia. Ciekawostką jest to, że pani Aleksandra grała na fortepianie firmy Erard z 1837 roku (!), który brzmiał rewelacyjnie ciepło – inaczej niż współczesne fortepiany. Na fortepianach firmy Erard grał przyjaciel Chopina Franciszek Liszt, zaś sam Chopin grał na sprzętach firmy Pleyel. Taka XIX-wieczna rywalizacja Sebastiana Erarda i Camille’a Pleyela. W pierwszej części wystąpiła solo pani Aleksandra – to był pokaz gracji i niezwykłej wirtuozerii. Też byśmy tak umieli, gdybyśmy mieli 64 palce u obu dłoni, gorzej by było z zapamiętaniem tak skomplikowanego układu nut. W drugiej części koncertu dołączył ze swą violą pan Marcel. Szczególnie urokliwie zabrzmiał Polonaise brillante C-dur op. 3 Fryderyka Chopina – klasyk na fortepian i wiolonczelę. Było to spotkanie z klasyką najwyższych lotów i, jak to już jest z koncertami w ramach Kolorów Polski, nie obyło się bez bisów.

W drodze z Kutna do Krośniewic potężnie lunęło, ale my, schowani przed deszczem we wnętrzu naszego luksusowego autokaru, zachowaliśmy dobry nastrój, który towarzyszył nam także w drodze powrotnej do Łodzi. Wszystkim współorganizatorom, a szczególnie uczestnikom serdecznie dziękujemy!