Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego
A+ A-
Sonda
kalendarium imprez
Która z poniższych atrakcji turystycznych jest (najdok)ładniej zrewitalizowana? (Można zaznaczyć maksymalnie 3 pola)

Groty Nagórzyckie

CZWARTĄ WYCIECZKĄ Z „KOLORAMI POLSKI” BYŁA WYPRAWA DO BOGUSZYC

dodano: 10.07.2019
drukujpoleć znajomemu

Wyjechaliśmy w sobotę 6 lipca. Trasa wiodła z Łodzi przez Rogów, Jeżów, Rawę Mazowiecką i Wilkowice do Boguszyc.

W Rogowie na stacji Kolejki Wąskotorowej Rogów – Rawa - Biała napotkaliśmy żołnierzy niemieckich we frontowych mundurach z towarzyszeniem pięknej damy ubranej w strój z epoki I wojny światowej, bowiem w okolicach pobliskiej rzeki Rawki toczyły się krwawe walki tejże wojny pomiędzy armiami niemiecką i rosyjską. W 1915 roku to właśnie Niemcy dla celów militarnych wybudowali tą kolej, a zarówno o kulisach jej powstania jak i o szczegółach swych niezwykłych ubiorów opowiadali państwo Daszyńscy - członkowie Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej Żelazny Orzeł – Pro Patria. Czując się bezpieczni pod taką eskortą wsiedliśmy do kolejki i udaliśmy się w malowniczą podróż do Jeżowa, gdzie spożyliśmy iście piknikowy posiłek złożony z miejscowych specjałów – pysznego żurku i grillowanych kiełbasek.

Najedzeni pojechaliśmy do  Rawy Mazowieckiej, aby zwiedzić ruiny XIV-wiecznego Zamku Książąt Piastowskich, którym opiekuje się Muzeum Ziemi Rawskiej. Zwiedziliśmy tam urządzoną w trzech basztowych komnatach wystawę historyczną, a niektórzy bili nawet swą własną monetę. Wysłuchaliśmy też tragicznej legendy dotyczącej księcia Siemowita III i jego żony Ludmiły.

Stamtąd udaliśmy się do położonej w Dolinie Rawki malowniczej wioski różanej Wilkowice. Tam, ugoszczeni przez ubraną w piękny ludowy strój panią Janinę Kwiatkowską, z której ust usłyszeliśmy wiele opowieści i anegdot, ujrzeliśmy jak powstają piękne kwiaty z bibuły i papieru – dosłownie w kwadrans!

Końcowym etapem naszej wycieczki były Boguszyce, w których odbyły się aż dwa (!) koncerty. Przy czym pierwszy miał miejsce w pięknym, modrzewiowym Kościele św. Stanisława Biskupa z połowy XVI wieku ufundowanym przez podskarbiego królowej Bony – Wojciecha Bogusławskiego herbu Rawicz. Niesamowite miejsce.

W Boguszycach w sobotę usłyszeliśmy dwa koncerty z udziałem niezwykłej Susanny Jary. Podczas pierwszego („Sacrum Profanum”) usłyszeliśmy pełne ludowego liryzmu karpackie „dumki” i ballady w różnych językach, wykonane z towarzyszeniem Hanki Wójciak (śpiew) i Jacka Długosza (gitara). Wspaniałe głosy wokalistek wprawiły w zachwyt całą publiczność. Drugim był plenerowy występ Susanny Jary z zespołem („Dźwięki utkane z Karpat”) przed Centrum Aktywności Kulturalnej. Owe Karpackie pieśni zabrzmiały tym razem w innej już, bardziej współczesnej aranżacji. Pełen energii koncert nie pozostawił części słuchaczy obojętnymi. Koncerty te odbyły się w partnerstwie z Festiwalem Muzyka Zaklęta w Drewnie.

Po wszystkich atrakcjach (oczywiście poza Kolejką Rogowską) znów obwoził nas luksusowy autokar firmy AROTrans. Jak zwykle na naszej wycieczce panowała wspaniała, wesoła atmosfera, którą zawdzięczamy także współorganizatorom, którym z tego miejsca serdecznie dziękujemy! Szczególne podziękowania kierujemy też do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Konstantynowie Łódzkim.